چرا باید آب بنوشیم ؟

چرا باید آب بنوشیم؟

زماني كه ميزان آب مصرفی توسط بدن بیشتر از آب دریافتی باشد، فرد دچار كمبود آب مي شويد. در شرایط آب و هوایی گرم تر، زمان ورزش هاي سنگين ، در ارتفاعات و در سنين بالاتر كه افراد كمتر تشنگي را حس مي كنند، اين كمبود آب تشديد مي شود. از آنجا كه اين حالت ممكن است به وضعيت خطرناكي منجر شود، تصميم گرفتيم مقاله ای در مورد دلایل نوشیدن آب برگرفته از وب سایت Web MD منتشر کنیم.

۵ دلیل برای نوشیدن آب

۱.نوشيدن آب به حفظ تعادل مايعات بدن كمك مي كند: ۶۰% وزن بدن را آب تشكيل مي دهد. وظيفه اين مايعات هضم، جذب، توليد بزاق، حمل و انتقال مواد مغذي و تنظيم دماي بدن است.
همانطور كه استاد يار پزشكي دانشگاه استنفورد ميگويد: مغز از طریق غده هيپوفيز پسين به كليه ها فرمان مي دهد که چقدر از ميزان آب رسیده به بدنتان را دفع كنند و چقدر را به عنوان ذخيره حفظ كنند. وقتي كه ميزان مايعات بدن كم است، مغز مكانيزم تشنگي را فعال مي كند. چنانچه فرد داروي خاصي مصرف نكند، اين مكانيزم بايد حس تشنگي را برانگيزاند و شخص براي رفع تشنگي آب، آبميوه و يا قهوه اي بنوشد.

۲.آب به كنترل كالري كمك مي كند: براي سال هاي متمادي افرادي كه تحت رژيم بودند، به عنوان يك استراتژی كاهش وزن، مقدار زيادي آب مي نوشيدند. با اينكه آب به خودی خود هيچ تاثير جادويي بر روي كاهش وزن ندارد، اما جايگزين كردن آن به جاي مايعات با كالري زياد قطعأ به كاهش وزن كمك مي كند.
باربارا رولز، نويسنده كتاب The Volumetrics Weight Control Plan، معتقد است اگر به جاي يك نوشيدني پر كالري، آب بنوشيم و غذاهايي سالم تر با درصد آب بالاتر که حس سیری بيشتری به افراد مي دهند مصرف كنيم، در جهت كاهش وزن خود قدم مثبتي برداشته ایم. غذاهايي که حاوي آب بيشتري هستند، حجيم تر به نظر مي رسند. اين حجم به جويدن بيشتر نياز دارد، با سرعت كمتري توسط بدن جذب مي شود و در نتيجه باعث تداوم احساس سيري برای مدت طولانی تری مي شود. اين غذاها شامل ميوه، سبزيجات ، حبوبات و غلات می باشند.

۳.آب به ماهیچه ها نیرو می بخشد: بر هم خوردن تعادل مایعات در سلول ها و خشک شدن الکترولیت موجود باعث خستگی و ضعف سلول ها می شود. وقتی که سلول های ماهیچه ای مایعات کافی نداشته باشند، کیفیت عملکرد آنها پایین می آید. نوشیدن مایعات به مقدار کافی خصوصا در هنگام ورزش بسیار مهم است. بر طبق دستورالعمل کالج آمریکایی پزشکی ورزش، بهتر است ۲ ساعت قبل از شروع ورزش ۰.۵ لیتر آب بنوشیم. همچنین از زمان شروع ورزش نیز بهتر است نوشیدن مایعات را در فواصل زمانی منظم برای جبران آب از دست رفته در طی تعریق آغاز کنیم.

۴.آب به زیبایی پوست کمک می کند: پوست از مقدار زیادی آب تشکیل شده است و همچون سدی بدن را در مقابل از دست دادن بیش از حد آب محافظت می کند.کِنِت اِلنِر، متخصص پوست، معتقد است با کم شدن آب بدن، پوست خشک و چروک به نظر می رسد و این وضعیت با نوشیدن آب کافی بهبود می یابد. البته نباید انتظار برطرف شدن تمامی چین و چروک ها را بعد از دریافت آب کافی داشت. همچنین می توان با استفاده از مرطوب کننده سدی فیزیکی جهت حفظ رطوبت پوست ایجاد کرد.

۵.آب به عملکرد کلیه ها کمک می کند: مایعات بدن، ضایعات را به بیرون از سلول ها انتقال می دهند. سم اصلی در بدن نیتروژن موجود در اوره خون است، ماده قابل حل در آبی که کلیه ها وظیفه دفع آن را به شکل ادرار از بدن دارند. کلیه ها تا زمانی که میزان آب بدن کافی باشد، کار تصفیه بدن را به درستی انجام می دهند و در غیر این صورت مجبور می شوند به جای دفع، آّب مورد نیاز برای انجام فعالیت های خود را نگه دارند که ممکن است برای بدن مشکل ساز باشد. اگر برای مدت طولانی مخصوصأ در مناطق گرم آب کافی نوشیده نشود، خطر ابتلا به سنگ کلیه افزایش می یابد.

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

  • هشت − 3 =

تماس سریع
×

Powered by ESKANMAG IT

× پشتیبانی آنلاین