در ميان بازارهاي فرابورس ايران بازارهاي اول، پايه و ابزارهاي نوين مالي با افزايش حجم معاملات تا سقف حداكثر ۲۵۹ درصد روبرو شدند، رشد ارزش معاملات را نيز بازارهاي اول، دوم و پايه تا سطح حداكثر ۲۲۰ درصد كسب كردند. همچنين اوراق تسه افزايش بيش از ۷۵ درصدي حجم و ارزش داد و ستدها را تجربه كردند. تسهيلات

سومين هفته كاري فرابورس ايران در خردادماه با سبزپوشي و رشد نماگرهاي اصلي بازار شامل شاخص كل، حجم، ارزش و تعداد دفعات معاملات همراه شد ضمن آنكه گروه فلزات اساسي نيز بالاترين ارزش معاملات را در ميان صنايع فرابورسي كسب كرد.

بر پايه اين گزارش، در هفته معاملاتي منتهي به ۲۶ خردادماه تعداد ۳ هزار و ۶۳۰ ميليون ورقه در ۱۳۴ هزار دفعه داد و ستد شد كه ارزش آن ۶ هزار و ۷۷۷ ميليارد ريال بود. به اين ترتيب حجم معاملات در مقايسه با هفته پيشين با رشد ۲۷۲ درصدي و تعداد دفعات معاملات و ارزش آن افزايش ۳۴ و ۴۶ درصدي را تجربه كردند.

نگاهي به روزهاي معاملاتي هفته‌ گذشته نشان مي‌دهد روز چهارشنبه ۲۴ خردادماه بالاترين حجم و ارزش معاملاتي روزانه به ميزان يك‌هزار و ۶۸۶ ميليون ورقه به ارزش يك هزار و ۹۷۰ ميليارد ريال رقم خورده است. در اين روز معامله يكجاي ۹۹,۹۹ درصد از سهام كنترلي شركت توسعه صنايع معدني اميد در بازار سوم فرابورس ايران به ارزش يك‌هزار و ۴۱۱ ميليارد ريال قطعيت يافت.

در ميان بازارهاي فرابورس ايران نيز بازارهاي اول، پايه و ابزارهاي نوين مالي با افزايش حجم معاملات تا سقف حداكثر ۲۵۹ درصد روبرو شدند، رشد ارزش معاملات را نيز بازارهاي اول، دوم و پايه تا سطح حداكثر ۲۲۰ درصد كسب كردند. در اين ميان بازار ابزارهاي نوين مالي در حالي معامله ۲۲ ميليون ورقه به ارزش ۲ هزار و ۳۴۴ ميليارد ريال را تجربه كرد كه اوراق بدهي افت ۳۵ درصدي حجم و ارزش معامله را در اين بازار شاهد بود و در مقابل صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري قابل معامله و اوراق تسهيلات مسكن با رشد قابل ملاحظه معاملات روبرو شدند.

اوراق بدهي به تعداد ۱,۹ ميليون ورقه به ارزش يك‌هزار و ۸۵۲ ميليارد ريال، صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري قابل معامله به ميزان ۲۰ ميليون ورقه به ارزش ۱۸۰ ميليارد ريال و در نهايت اوراق تسه به تعداد ۴۰۰ هزار ورقه به ارزش ۳۱۲ ميليارد ريال در هفته گذشته معامله شدند. به ترتيب اوراق بدهي افت ۳۵ درصدي حجم و ارزش معاملات و در مقابل ETFها و اوراق تسه افزايش بيش از ۷۵ درصدي حجم و ارزش دادوستدها را تجربه كردند.

از سوي ديگر ارزش معاملات خرد بازار سهام شامل معاملات بازارهاي اول، دوم، پايه، مشتقه و SME به يك‌هزارو ۹۸۶ ميليارد ريال رسيد كه از اين ميزان گروه فلزات اساسي سهم ۱۴ درصدي معادل ۲۸۷ ميليارد ريالي را از آن خود كرد. پس از آن گروه انبوه‌سازي و محصولات شيميايي با ارزش معاملاتي به ميزان ۲۶۶ و ۱۷۸ ميليارد ريال به ترتيب سهم ۱۳ و ۹ درصدي را از ارزش كل معاملات به دست آوردند و در جايگاه دوم و سوم ايستادند. در نهايت پايان هفته معاملاتي گذشته شاخص كل فرابورس ايران نيز با رشد محدود ۰,۲ درصدي همراه شد و آيفكس روز چهارشنبه در ارتفاع ۹۰۲.۴ واحدي قرار گرفت. در حال حاضر از ابتداي سال تاكنون بازدهي آيفكس به ۳.۱ درصد رسيده است.
منبع : ایران اکونومیست

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

  • 5 × 2 =

تماس سریع
×

Powered by ESKANMAG IT

× پشتیبانی آنلاین