روش های قدیمی برای استفاده در معماری خانه ها و فضاهای اداری به تدریج در حال منسوخ شدن است و نیاز است که رفته رفته از مواد و تجهیزات برگرفته از تکنولوژی روز استفاده کنیم تا بتونیم هم فضایی کاملا مدرن داشته باشیم هم طول عمر تمام نظام معماری خود را افزایش دهیم که خود همین کار نیاز به مواد و تجهیزات همگام با تکنولوژی روز دنیاست.اپوکسی

در این مقاله ما قصد داریم به معرفی کفپوش اپوکسی و ضد حریق، از مهمترین پوشش های ساختمانی بپردازیم که امروزه بسیار هم مورد استفاده قرار می گیرند.

کفپوش اپوکسی

یکی از نیاز های اساسی برای یک کفپوش مناسب اپوکسی است.کفپوش های اپوکسی، از موادی می باشند که دارای کاربردهایی مانند مقاومت متوسط تا خوب شیمیایی، نفوذ پذیری کاملا صفر از ویژگی های این محصول محسوب می شود.پوکسی یک پلیمر شیمیایی است، این ماده وقتی در برابر دمای محیط قرار می گیرد،شروع به سخت شدن می کند و تبدیل به پوششی سخت، چسبنده و مقاوم تبدیل می شود. از اپوکسی ها معمولا در ساخت چسب ها استفاده می شود اما اگر کمی ترکیبات شیمیایی آن تغییر کند می توان از آن ها به عنوان کفپوش هایی مقاوم استفاده کرد .

با توجه به نیاز های پروژه و همواری سطح موجود می توان از ضخامت های گوناگون این محصول استفاده نمود. ضخامت های ۵/۰ میلیمتر الی ۵ سانتی متر با بهره گیری از این محصولات امکان پذیر خواهد بود. مواد اپوکسی استوار بوده و از موارد استفاده آنها اتاق های فرمان نیروگاه ها، پارکینگ ها و حتی در کارخانجات صنایع سبک تا صنایع سنگین مورد استفاده قرار می گیرد.

کاربرد

در مورد کاربرد این کفپوش ها می توان گفت که با داشتن مقاومت های شیمیایی خوب و سطحی کاملا صیغل داده شده این محصول برای انواع کارخانجات تولیدی مواد غذایی بسیار مناسب بوده و با استفاده از ان سطحی بهداشتی که به سهولت بتوان از آن نگهداری کرد را بدست خواهیم آورد. نکته بسیار مهم دیگر در خصوص این کفپوش ها اینکه با توجه به تنوع بالای آنها در رنگ بندی و طرح های گوناگون بخصوص طرح های سه بعدی، شما می توانید آنها را بر اساس دکوراسیون داخلی منزل خود انتخاب نمایید.

نبایدهای مورد استفاده از اپوکسی ها تا دمای ۸۰+ درجه سانتی گراد و مواد شیمیایی با PH های خیلی بالا و خیلی پایین خواهد بود. مرحله های اجرا پس از زیرسازی، زدن پرایمر جهت عایق کردن و محافظت از بوجود آمدن آسیب های ممکن از سطح زیر بوده و سپس لایه اصلی را می توان بر روی ان اجرا نمود. در هنگام خرید کفپوش اپوکسی به تمامی موارد ذکر شده حتما توجه کافی را داشته باشید و با در نظر گرفتن تمامی آنها اقدام به خرید کنید.

کفپوش های اپوکسی را می توان روی هر سطحی اعم از فلزی، بتنی، سرامیکی اجرا کرد. نکته مهمی که در موقع استفاده از این کفپوش ها باید توجه کنید این است که سطح زیرین آن ها باید صاف باشد وگرنه جنس کف زیرین آن ها خیلی مهم نیست، اپوکسی ها چسبندگی فوق العاده بالایی دارند.

موارد مصرف اپوکسی های مایع 

به دلیل این که اپوکسی های مایع سطوحی یک دست، بدون درز، مقاوم و ضد آب را به شما تحویل می دهند، بنابراین موارد مصرف آن بسیار زیاد است و از آن ها می توان در خیلی از ساختمان ها و فضاها استفاده کرد. تعدادی از موادر مصرف اپوکسی های مایع را در زیر با هم بررسی می کنیم.

  • کف بتنی کارگاه ها
  • کف انبارهای صنایع غذایی
  • کف فضاهای مربوط به صنایع شیمیایی، دارویی، الکترونیکی
  • کفپوش بیمارستان ها
  • کارخانجات
  • محیط های صنعتی
  • سالن های ورزشی
  • فرودگاه ها

البته باید در این میان به ویژگی هایی از قبیل نظافت آسان و سریع، عایق بودن آن ها، عدم ترک خوردگی، استحکام در برابر ضربه و سهولت شست و شوی این اپوکسی های مایع نیز اشاره کرد.

چرا کفپوش های اپوکسی؟ 

علاوه بر تمام مزیت های گفته شده هنوز هم یک مزیت هست که این کفپوش ها را از دیگر انواع کفپوش ها جدا می کند و باعث محبوبیت بیشتر این کفپوش می شود. این مزیت سبک بودن این نوع کفپوش به نسبت گرانیت و سرامیک و سنگ و غیره است. استفاده از اپوکسی های مایع می تواند هزینه تمام شده ساختمان شما را هم کمتر کند و به شما ساختمانی مقرون به صرفه تر تحویل دهد.

نحوه اجرای کفپوش های اپوکسی 

شاید به نظر خنده دار بیاید، اما اجرا کردن اپوکسی ها مثل شستن فرش می ماند، شما فقط به سطل های حاوی اپوکسی، یک مال دسته دار و کمی ذوق و سلیقه احتیاج خواهید داشت. برای اجرای این کفپوش ها خودتان هم می توانید اقدام کنید، اما بهتر است که از اهالی فن و متخصصین آشنا در این زمینه هم کمک و مشورت بگیرید. نحوه کار بسیار ساده است، اپوکسی موجود در سطل ها را روی کف  زمین میریزید و بعد با ماله مخصوص آن ها را در کل سطح پخش می کنید، نکته مهم در این زمینه این است که همه سطح اتاق باید دارای یک ضخامت از اپوکسی باشند و سطح تان دارای پستی و بلندی نشود.

اگر در وسط کار اپوکسی تان کم آمد اصلا نگران نباشید، تا وقتی که اپوکسی ها کاملا خشک نشده اند قابلیت این را دارند تا با هم ترکیب شوند، حتی شما می توانید از دو رنگ اپوکسی برای این کار استفاده کنید، همنشینی انواع مختلف اپوکسی ها در کنار هم می تواند جالب باشد.

اپوکسی

تنوع طرح ها و رنگ ها در اجرا کفپوش اپوکسی

همان طور که اشاره کردیم اپوکسی ها بسیار انعطاف پذیر و در عین حال دارای تنوع رنگ بالا هستند، بنابراین آن ها به شما این اجازه را می دهند که طرح های متنوعی را تجربه کنید که تعدادی از آن ها را در ادامه با هم بررسی می کنیم. البته قبل از آن باید رازی را با شما در میان بگذارم، تمام این طرح هایی که در ادامه می بینید،  فقط با تکنیک های مختلف ماله کشی اجرا شده اند.

اپوکسی

طرح آبرنگی در اجرای اپوکسی ها 

برای اجرای این طرح شما باید در هنگام ماله کشی برخی قسمت ها را با حرکت دوار دست به حالت ابر و باد بیاورید، انگار که برخی قسمت ها در حال ترکیب شدن با یکدیگر هستند، سایه روسن هایی که در اثر تجمع اپوکسی ها در یک نقطه پدید می ایند به شما کمک می کنند.

اپوکسی

اپوکسی با طرح بتن 

برای رسیدن به چنین طرحی باید اپوکسی های بدون رنگ را روی سطوحی بتنی استفاده کنید، هر چه سوراخ های روی بتن زیاد تر باشد این طرح ها نیز بیشتر به چشم می آیند.

اپوکسی های طرح دار

اپوکسی ها نیز می توانند مانند خیلی دیگر از کفپوش ها دارای طرح و نقش های مختلفی باشند، برای این کار شما به تعداد رنگ های مختلفی نیاز دارید، اول هم باید طرح های مد نظرتان را اجرا کنید و بعد اپوکسی نهاdی را بریزید.

اپوکسی

 منبع: چیدانه

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

  • نوزده − 3 =

تماس سریع
×

Powered by ESKANMAG IT

× پشتیبانی آنلاین